Vysvětlení licence Shutterstock: Co dělat a nedělat s obrázky Shutterstocku

Shutterstock je z nějakého důvodu jednou z nejpopulárnějších a nejúspěšnějších agentur na fotografie: všichni milujeme obrázky Shutterstocku. Ale rozumíme všichni licencování a známe licenci Shutterstocku? 

Dnes se budeme zabývat licenční smlouvou Shutterstocku. Vysvětlíme všechny jejich podmínky a poskytneme vám o nich všechny relevantní informace.

Tímto způsobem se nejen ujistíte, že fotografie Shutterstocku používáte správně, ale také to, že z nich budete mít všechny možné výhody! Vzhledem k tomu, že vytvářejí jedny z nejlepších obrázků pro marketingové účely, to rozhodně stojí za váš čas!

Začneme, ne? 

Základy rozdělení licence Shutterstock

Než se podíváme na podrobnosti, pojďme si vysvětlit principy smlouvy o používání obrázků ze Shutterstocku, které najdete zde, abychom mohli začít od základu.

Začneme tím, že si uvedeme, že Shutterstock.com je jedním z nejlepších webů s fotobankovými fotografiemi současnosti a od svého uvedení na trh v roce 2003 je trvale na špičce v oboru fotobankových fotografií. Věříme, že jejich licenční podmínky nestojí za to znát jen z důvodu používání obsahu Shutterstocku, ale také proto, že jsou příkladem licenční smlouvy na média, která inspiruje mnoho dalších agentur.

Doufáme, že toto čtení vám pomůže nejen pochopit, jak Shutterstock funguje, a také to, proč si účtují poplatky za své služby.

Další informace o nákladech na licence Shutterstock najdete v našem podrobném článku se vším, co potřebujete vědět o cenách Shutterstocku!

Co je to Royalty Free licence

Shutterstock funguje na základě licenční smlouvy Royalty-Free, což znamená, že poplatek, který zaplatíte za obrázek (ať už prostřednictvím předplatného fotografie nebo balíčku obrázků), je jediný poplatek, který za něj kdy zaplatíte. Jakmile získáte licenci a zaplatíte, nebudete již muset znovu platit licenční poplatky za použití uvedeného obrázku.

Mějte na paměti, že stejná licence Royalty Free platí pro všechny obrázky, které stáhnete s novou zkušební verzí Shutterstock, což je činí ještě cennějšími, protože většina ostatních bezplatných fotografií z webu je pod Creativer Commons nebo pod public domain, ale na Shutterstocku jsou všechny ověřeny a hlídány.

Jedná se o osobní licenci pro jednoho uživatele

V Shutterstocku najdete i licence pro více uživatelů, licence pro týmy a také firemní dohody pro společnosti a firmy. Nejběžnější je však osobní individuální licence: jeden zákazník používá svůj účet k licencování (stahování) a používá fotografie v různých projektech. Toto je možnost licence, kterou zde dnes analyzujeme.

Licence pro komerční použití

Shutterstock má k dispozici dva typy licencí, i když oba royalty-free. Jedním z nich je použití obrázků pro komerční účely: marketing, reklama, branding a všechna další použití spojená s obchodními aktivitami, jejichž cílem je generovat zisk. Druhý je určen pouze pro redakční použití a má jinou sadu práv a omezení. Pokud máte pochybnosti o tom, jakou licenci potřebujete, poradíme vám s naším článkem vysvětlujícím, kdy použít komerční licenci a kdy redakční.

Teď se zaměříme na výše uvedenou (Licence pro komerční použití), která se týká většiny kreativců a vlastníků firem, kteří nás čtou. – Pokud jste to vy, podívejte se na našeho průvodce se 102 Expertními tipy pro vytváření vizuálního obsahu, je to zlatý důl!

Pokud jste vydavatel, pokračujte ve čtení! Licence Commercial má aplikace i pro blogy, elektronické knihy a tisk.

Můžete si však také přečíst tento článek, který vysvětluje redakční obrázky a podívat se kde najít nejlepší redakční obrázky online, zjistíte, že Shutterstock Editorial je velmi dobrý poskytovatel!

Zaměření na licence k obrázkům

Shutterstock je vysoce kvalitní služba mediálních médií pro kreativní profesionály, a proto nabízí více než jen statické obrázky. Mají vyhrazené knihovny pro stopáž a zvuk a každý z těchto mediálních formátů má příslušné licenční podmínky.

V tomto článku studujeme licenci k obrázku, protože fotografie a obrázky jsou stále mediálními kreativami číslo jedna a nejrozsáhleji používanými napříč platformami a médii. Když už mluvíme o tom, měli byste se podívat na náš rozpis standardních velikostí obrázků pro marketingové materiály, máme podrobně popsány všechny standardy různých platforem!

Vysvětlení licenčních podmínek Shutterstocku

ZŘEKNUTÍ SE ZODPOVĚDNOSTIToto je neoficiální průvodce licencí Shutterstock. Nejsme právníci a toto je náš osobní výklad jejich licence. Tato příručka je pouze neformální a nezávazná. Pokud máte jakékoli dotazy nebo potřebujete pomoc, obraťte se přímo na Shutterstock.

Dobře, je čas pustit se do práce. Toto znamená výraz v licenci Shutterstock:

#1. Nevýhradní, nepřenosné, celosvětové, trvalé

Vysvětlení licence Shutterstock: Co dělat a nedělat s obrázky Shutterstocku 2Toto je podstata smlouvy, kterou schvalujete při stahování obrázku ze služby Shutterstock, takže je velmi důležité plně obsahu porozumět.

MŮŽETE:

Je to tak jasné, jak to jen může být: licencovaný obrázek můžete upravovat, upravovat a používat, jakkoli chcete, kdekoli chcete, v libovolném počtu projektů, navždy. Mějte na paměti, že ostatní mohou také licencovat a používat stejný obrázek ve stejnou dobu jako vy.

NEMŮŽETE:

Licencovaný obrázek nemůžete dále prodávat, darovat ani převádět na nikoho pro jeho použití tak, jak je. Tato licence se vztahuje pouze na vás a za její použití nesete výhradní odpovědnost vy.

Poznámka: MŮŽETE použít obrázky Shutterstocku v práci klienta – řekněme, pokud jste designér vytvářející vizuály pro zákazníka – na základě standardní licence žádný problém. To, co dáte klientovi, však musí být konečná upravená práce, nikoli základní obrázek právě tak, jak jste jej stáhli z agentury. Více informací o tomto, v tomto vyhrazeném průvodci používáním fotografií z fotobanky při práci s klientem.

Existuje také řada omezení použití, která musíte dodržovat, což vysvětlíme dále.

#2. Standardní licence

Vysvětlení licence Shutterstock: Co dělat a nedělat s obrázky Shutterstocku 3

Nyní začínáme být konkrétní. Toto podrobně popisuje „CO MŮŽETE“, které jsme právě shrnuli, přičemž jasně ukazuje mnoho možností v obrázcích Shutterstock pro firmy a kreativce, ale také implikuje některé důležité „CO NESMÍTE“, které byly dosud neznámé.

PODROBNĚ CO MŮŽETE:

Digitální použití zahrnuje všechny hlavní účely, jako jsou webové stránky, online a mobilní reklama, sociální média, e-mailový marketing, aplikace, software, digitální publikování a další. Počet zhlédnutí / návštěvníků není nijak omezen.

Výtisky, jako jsou obaly, kancelářské potřeby, POS reklama, reklama ve fyzických publikacích, na billboardech atd., Jsou omezeny na 500 000 výtisků.

Zvláštní případ je film, video, televizní seriál, reklama a video produkce pro online streamovací platformy (jako je YouTube nebo Vimeo). Kde máte povoleno používat fotografie Shutterstocku, ale pokud produkční rozpočet nepřesáhne 10 000 $ (asi 222 500 Kč).

Jedná se o zajímavý bod v licenci Shutterstocku, protože jiné agentury mají tendenci nastavovat omezení spíše na základě počtu zobrazení nebo návštěv než hodnoty produkce.

PODROBNĚ CO NEMŮŽETE:

Nemůžete překročit 500 000 fyzických kopií nebo použít obrázky v audiovizuálních produkcích, jejichž výroba stojí více než 10 000 $ (asi 222 500 Kč). Fotografie nelze použít v produktech, které poté prodáte na maloobchodním modelu (například trička nebo plátna).

Co když tedy potřebujete více než 500 000 výtisků, máte velkorozpočtovou produkci, ve které chcete použít obrázky nebo chcete použít sériové fotografie na design k dalšímu prodeji a vydělávání peněz? Existuje řešení: rozšířená lince od Shutterstocku. Pokračujte ve čtení a dozvíte se více!

#3. Obecná omezení

Vysvětlení licence Shutterstock: Co dělat a nedělat s obrázky Shutterstocku 4

Vysvětlení licence Shutterstock: Co dělat a nedělat s obrázky Shutterstocku 5

Další velmi důležité podrobnosti, tentokrát o věcech, které s obrázky Shutterstocku kategoricky nemůžete dělat. Jedná se o omezení, která nelze překonat (což znamená, že rozšířená licence neodstraňuje zákazy). Je tedy velmi důležité je znát.

Nepovolené
Obrazy nemůžete používat žádným jiným způsobem, než jaký je výslovně povolen licencí. Nemůžete jej dále prodávat nebo jakkoli distribuovat tak, jak je. Fotografie určené pouze k redakční činnosti nelze použít pro komerční účely. Rovněž nemůžete vytvořit vzhled, jako byste si obrázky vytvořili sami, ani registrovat jakýkoli obsah vytvořený pomocí obrázků ze skladu jako ochrannou známku (například logo).

Zbytek tvoří takzvaná „ustanovení o citlivém používání“, která omezují použití, která by mohla vést k morálním nebo osobním konfliktům:

  • Použití v pornografii nebo obsahu, který by mohl být vnímán jako pomlouvačný, klamný nebo jakýmkoli způsobem nezákonný, je zakázáno.
  • Rovněž není povoleno používat fotografie lidí (modelů), které je vystavují „špatnému světlu“ nebo jiným způsobem, který by mohl být považován za negativní. To znamená, že témata, jako je pornografie, obsah pro dospělé, seznamovací a doprovodné služby, politická podpora, propagace produktů ohrožujících zdraví (jako je tabák), obsah spojený s náboženstvím nebo o tělesném či duševním postižení, stejně jako nemorální nebo trestná činnost, jsou nepovolená.

#4. Rozšířená licence

Vysvětlení licence Shutterstock: Co dělat a nedělat s obrázky Shutterstocku 6

Pamatujete si na konci bodu 2, že jsme řekli, že rozšířená licence je řešením, pokud potřebujete odstranit limit tisku, limit rozpočtu nebo zákaz dalšího prodeje? Nedělali jsme si srandu!

Rozšířená licence společnosti Shutterstock doslova rozšiřuje všechna užívací práva ke standardní dohodě přidáním dalších možností, která výše uvedená omezení vymažou, čímž se zvýší flexibilita a příjmy.

Co tedy zahrnuje rozšířená licence?

  • Neomezený počet kopií pro všechna použití tisku akceptovaná ve standardní licenci
  • Neomezený rozpočet pro všechna použití audiovizuální produkce zahrnutá ve standardní licenci
  • Schopnost používat fotografie Shutterstocku na zboží (k prodeji nebo propagaci) a digitálních šablonách. Další informace o tomto najdete v našem článku, kde najdete obrázky, které se použijí v produktech pro další prodej.

Je důležité zdůraznit, že právo na použití v produktech pro další prodej znamená produkty, u nichž je obrázek součástí hodnoty, nikoli samotné hodnoty. Prodávat fotografie jako takové je vždy zakázáno!
A co ceny?
Na webu Shutterstock všechny zobrazené výchozí ceny odpovídají obrázkům se standardní licencí. Jsou k dispozici na vyžádání i při předplatném fotografií. Ceny se pohybují od 0,26 do 9,80 USD (od 6 do 218 Kč) za stažení podle zvolené metody nákupu.

A rozšířená? Vzhledem k tomu, že vám poskytuje širší práva na užívání, dává smysl, že obrázky podle této smlouvy mají vyšší cenu než ty, které mají standardní licenci. Rozšířené licence jsou k dispozici pro libovolný obrázek v knihovně Shutterstocku a můžete si je zakoupit na vyžádání v rozšířených licenčních balíčcích od 99,50 $ (2 214 Kč) za obrázek. 

Všechny podrobnosti najdete v našem vysvětlujícím článku o cenách Shutterstock.

#5. Záruky a prohlášení

Vysvětlení licence Shutterstock: Co dělat a nedělat s obrázky Shutterstocku 7

Jakkoli se to může zdát obecné, tato část pojmů je ve skutečnosti poměrně důležitá! Možná jste si u nás přečetli, že jsme vás varovali před nebezpečím používání bezplatných fotografií z Googlu nebo webu ve vašich návrzích (a pokud jste to neudělali, měli byste to opravdu udělat!). Hlavním důvodem, proč jsou bezplatné obrázky tak nebezpečné, je to, že nikdo nezaručuje jejich legálnost, takže jdete v zásadě na své vlastní riziko a bez spousty informací o tom, jak velké toto riziko může být.

Výše uvedenými slovy společnost Shutterstock vyjadřuje, že zálohuje všechny své obrázky, přičemž tvrdí, že jsou legálně ověřeny tak, že neporušují žádná autorská práva ani práva na soukromí / jednotlivce a neporušují žádné zákony USA.

To je to, co vám dává naprostý klid, pokud jde o použití těchto fotografií v komerčně zaměřených projektech, a to, co dodává obrazům a službám Shutterstocku ještě větší hodnotu.

#6. Poplatek za odškodnění

Vysvětlení licence Shutterstock: Co dělat a nedělat s obrázky Shutterstocku 8

Vysvětlení licence Shutterstock: Co dělat a nedělat s obrázky Shutterstocku 9Dalším důležitým bodem, který je třeba vědět o licenci Shutterstocku, jsou podmínky, za kterých budou proplácet legálnost svých obrázků prostřednictvím odškodnění.

Jak je uvedeno v jejich podmínkách, za předpokladu, že při používání obrazu Shutterstock budete dodržovat všechny licenční podmínky, agentura vás odškodní v případě právních nároků vznesených proti obrazu nebo vašemu použití a výše částky tohoto odškodnění závisí na tom, jakou licenční verzi zakoupíte:

  • Standardní licence má poplatek za odškodnění 10 000 $ (222 500 Kč)
  • Rozšířená licence má poplatek za odškodnění 250 000 $ (5 563 000 Kč)

Stručně řečeno, takto jste finančně a právně chráněni, když používáte fotografie Shutterstock (samozřejmě pokud je používáte správně).

Rovněž však upřesňují, že pokud vaše zneužití obrázku povede k právním nárokům vůči společnosti Shutterstock, budete odpovědni a budete povinni je odškodnit. Proto je tak důležité plně pochopit jejich licenční podmínky!

#7. Porovnání licencí – Jakou licenci potřebujete?

 

Vysvětlení licence Shutterstock: Co dělat a nedělat s obrázky Shutterstocku 10Vysvětlení licence Shutterstock: Co dělat a nedělat s obrázky Shutterstocku 11

Pokud si nejste jisti, která z licenčních verzí vám nejlépe vyhovuje, Shutterstock přidává trochu pomoci s tímto srovnávacím seznamem.

Zúžené podmínky vám pomohou snadno určit, které podmínky by pro vás byly nejlepší z hlediska nákladů, přínosů a pokrytí.

Příklady ze života
Pro porovnání se podívejme na několik scénářů případu použití a na to, která licence by pro každého měla větší smysl.
  1. Potřebuji udělat 100 000 letáků na propagaci svých služeb na velkém festivalu a použiji stejný obrazový design na 10 000 kloboucích, které budu rozdávat na místě konání.

    Licence: Když není v úmyslu prodat klobouky znovu, na počet kopií potřebných pro letáky NEPotřebuje rozšířenou licenci (můžete si vytisknout až 500 000 letáků, než je budete potřebovat) – standardní licence je v pořádku.
  2. Chci obrázek pro jeden velký billboard v oblasti s vysokým provozem v mém městě.
    Licence: Standardní licence je k tomu ideální. Navzdory velkému projektu a jeho potenciálním výsledkům je jeden billboard pokryt.
  3. Chtěl bych použít obrázek v designu mobilní aplikace, který má v úmyslu použít tisíce lidí.Licence: Bez ohledu na velikost očekávaného publika je standardní licence vhodná pro používání obrázků v aplikacích.
  4. Vytvářím deset velkých pláten a chci použít obrázky Shutterstock s překrytým textem a prodávám je lidem, aby si ozdobili své domovy.

    Licence: Je v pořádku znovu prodat obrázek, pokud je pozměněn textem a je použit v konečném produktu, ale pouze pod rozšířenou licencí, dokonce pouze pro 10 položek.
  5. Můj klient chce, abych pro jeho společnost vytvořil design s obrázkem pro vizitky, hlavičkové papíry, obálky a další drobné papírnické zboží. Kupuje tento design ode mě a vezme ho do jiné společnosti, aby položky vytiskl.

    Licence: Standardní licence vyhovuje, protože nebude existovat více než 500 000 výtisků tohoto designu. Skutečnost, že prodáváte finální dílo jedné osobě, nelze kvalifikovat jako maloobchodní prodej, takže není potřeba rozšířená licence.

Navrhněte kreativní vizuály s obrázky Shutterstock

Nyní jste se dozvěděli vše, co potřebujete vědět o licenci Shutterstock, abyste mohli vytěžit hodnotu ze svých fotobankových fotek a hrát si bezpečně, co se týče použití a pokrytí, máte vše, abyste mohli začít stahovat obrázky z Shutterstocku a vytvářet skvělý vizuální obsah pro své podnikání nebo projekt!

V neposlední řadě si vezměte tyto užitečné tipy pro nákup snímků na Shutterstocku:

Šťastné navrhování!

Jsem vydavatel a podnikatel v oblasti produktů na fotobankách, zaměřuji se na poskytování informací a řešení pro kupující, přispěvovatele a agentury s cílem přispět k růstu a rozvoji tohoto odvětví.Já jsem zakladatelem a redaktorem Stock Photo Press, jedné z největších sítí on-line časopisů v tomto odvětví a zakladatel Microstock Expo, jediná konference věnovaná segmentu microstock.Proto jsem vytvořil několik softwarových řešení v stock photography, jako PixelRockstar a WordPress Plugin.Jsem vracejícím se řečníkem na fotografické scéně Photokina a průmyslovým poradcem společnosti StockPhotoInsight. Jsem vášnivý v oblasti technologií, marketingu a vizuálních snímků.

Rádi se dovíme, co si o tom myslíte vy.

Leave a reply

Fotobanka
Logo