Co jsou to Stock Images? Vysvětluje jeden z nejlepších zdrojů

Pokud jste grafický designér, kreativec, nebo potřebujete pouze obrázky, které můžete použít v různých projektech, určitě jste narazili na výraz „stock images“ nebo „stock photos“. Ale co jsou obrázky z fotobanky? Jak je můžete použít?

Reklamní fotografie jsou skvělým zdrojem pro získání vysoce kvalitních a levných fotografií, které můžete použít ve svých návrzích pro různé účely. Jsou ideální pro marketing a reklamu, pro propagační práci, pro osobní nebo komerční kreativní projekty, pro publikování, pro webové stránky a blogy atd.

Chcete se dozvědět vše, co potřebujete vědět o tomto užitečném zdroji snímků a jak z něj můžete těžit? Čtěte dál!

Fotobankové fotky

Fotografie z fotobanky jsou existující fotografie – již vytvořené – zpřístupněné pod licencí zaplacením poplatku jak umělcům, kteří je vyrobili, tak fotobankovým agenturám, které je spravují, a získávají právo je legálně používat různými způsoby, přičemž autor si ponechává autorská práva.

Výhody fotek z fotobanky

Skladové obrázky (včetně fotografií, vektorů a ilustrací) mají mnoho výhod pro firmy a kreativce, ale hlavní, bezprostřední a nejzřetelnější výhodou je úspora času a peněz.

Najmout fotografa nebo grafického designéra, aby vám vytvořil vlastní obrázek, je nákladné i časově náročné. Nejenže mohou být honoráře profesionálů vysoké, ale také odhadovaná doba mezi objednáním a dodáním konečných snímků může být několik týdnů, ne-li více. Získání potřebného vybavení a dovedností pro vlastní vytváření obrázků představuje stejné problémy.

Jak jste se právě dozvěděli, skladové obrázky jsou již vytvořeny a připraveny k použití. Jakmile zaplatíte za licenci, můžete si je stáhnout a používat je v rámci přijatých podmínek. A některé z nich (obrázky bez autorských poplatků, které brzy vysvětlíme) jsou velmi cenově dostupné, rozhodně mnohem levnější než od fotografa nebo grafika. Pokud se chcete dozvědět více o nákladech na obrázky z fotobanek a cenách fotobankových agentur, jste zde na správném místě.

Proto jsou tak skvělým zdrojem pro každého, kdo potřebuje obrázky pro profesionální použití. Jejich okamžitá dostupnost a nízké náklady řeší čas i rozpočet.

back to menu ↑

Jak můžete použít obrázky z fotobanky (např. komerční použití)

Fotobankové obrázky můžete použít pro většinu komerčních, redakčních a osobních účelů. Licence bez licenčních poplatků umožňuje širokou škálu použití. Obrázky spravované právy umožňují téměř stejné možné použití, ale omezují je na jedno použití na licenci. Zjistěte více o typech licencí na fotografie z fotobanky, například licenci Shutterstock.

Fotobankové agentury vám umožňují používat obrázky pouze jako součást většího designu. Obrázek nemůžete zobrazit právě tak, jak jste jej stáhli, ale spíše jej upravit a přizpůsobit tak svému projektu.

V závislosti na licenci existují různá povolená použití. Zde najdete všechna přijatelná použití obrázků s Royalty Free licencí a povolená použití obrázků spravovaných právem.

Toto je jasné, zde jsou některá z různých použití skladových obrázků, která jsou společná pro většinu typů licencí:

Marketing a reklama

  • Reklamy – televize, web, komerční displeje a další
  • Tištěné materiály
  • Balení produktu
  • Film a video
  • Brožury
  • Katalogy

Objevte, co dělají nejlepší fotografie pro marketing!

Obchodní

Zjistěte více o nejlepších obrázcích z podnikání!

Propagační (neprodejné)

Zábavní a redakční

Design

  • Grafický design
  • Webový design, motivy a prvky
  • Digitální tapety
  • Dekor – domov, kancelář nebo jakýkoli veřejný prostor

Ozdobte své designy a image značky dokonalými barevnými kombinacemi pro značky!

Osobní použití (neprodejné)

  • Plakáty
  • Tisky
  • Reprodukce
  • Umění

Fotografie a ilustrace mají nekonečný potenciál, pokud je používáte rozumně. Pokud jste praktický kreativní člověk, nenechte si ujít našich 102 tipů na vytváření vizuálního obsahu pomocí obrázků z fotobanky!

Na závěr musíte vědět, že některé agentury povolují použití obrázků na sociálních médiích za určitých omezeních týkajících se velikosti a velikosti publika, ale jiné toto použití zakazují.

Pokud chcete použít obrázek v produktech, které následně prodáte nebo znovu distribuujete (jako trička a další fyzické produkty nebo jako šablony digitálních webových stránek), můžete tak učinit pomocí rozšířené licence (o této licenci se dozvíte níže).

Všechny licence přicházejí s určitými omezeními ve způsobu, jakým můžete obrázky používat. Naučte se omezení pro obrázky s licencí Royalty Free zde. Zde najdete zakázané použití obrázků spravovaných právy.

Před použitím skladového obrázku z fotobanky je vždy velmi důležité pečlivě si přečíst licenční smlouvu a plně porozumět jejím podmínkám, abyste se ujistili, že ji používáte akceptovaným a legálním způsobem.

back to menu ↑

Kolik stojí obrázky z fotobanky? Kde mohu koupit levné fotografie?

To záleží na typu licence, kterou získáváte, a na agentuře, od které nakupujete. Existují však průměrné ceny.

  • Royalty Free licence je flexibilnější a je přednastavena pro všechny obrázky. Navíc je to neexkluzivní licence, která umožňuje mnohokrát licencovat stejný obrázek, což přispívá ke snížení jeho ceny. Royalty Free obrázky jsou velmi cenově dostupné. Některé agentury je oceňují také podle rozlišení, ale obecně se jejich cena pohybuje mezi $ 1 a $ 15 (asi 23 a 334 Kč) za obrázek.

Mnoho agentur s fotkami však nabízí předplatné fotek z fotobanky: pravidelné plány, které vám poskytnou větší počet obrázků za období výměnou za paušální opakující se poplatek. Tyto plány značně snižují náklady na obrázky a snižují cenu jednoho snímku až na 0,30 $ (7 Kč) za kus!

Bonus: Vyzkoušejte službu fotobanky a užívejte si krásné, profesionální fotografie bez zaplacení pouhým využíváním jedné z mnoha bezplatných zkušebních verzí pro fotografie, které pro vás uvádíme!

  • Licence spravovaná právem je přizpůsobena vašim konkrétním potřebám použití a její cena se liší v závislosti na vašem zamýšleném použití a rozšíření nebo omezení práv, která zahrnete, stejně jako na velikosti a rozlišení obrázku, a spadá mezi 50 až tisíci dolarů (1 113 až 22 252 Kč).
TIPY ODBORNÍKA

Chcete začít nakupovat obrázky? Vyzkoušejte 5 nejlevnějších agentur s fotografiemi! Pokud nevíte, kterou z nich si vybrat, budeme vás vést v tomto videu!

Máte zájem o předplatné fotek z fotobanky? Prozkoumejte 7 nejlevnějších předplatných roku 2016!

back to menu ↑

Porozumění základům obrázků z fotobanky (licencování)

Takže teď už víte: fotobankové obrázky jsou velmi cenné, protože je lze použít mnoha různými způsoby.

Stále však o nich existuje několik klíčových informací, které musíte vědět, pokud je budete používat:

Autorská práva a vlastnictví

Většina fotografií je chráněna autorskými právy: fotograf nebo designér, který je vytvořil, si ponechává vlastnictví a duševní vlastnictví k fotografii nebo ilustraci.

Z tohoto důvodu nemůžete obrázky používat bez jejich výslovného svolení a bez zaplacení příslušných licenčních poplatků nebo jejich připsání na požádání.

Je velmi lákavé stahovat fotografie z Googlu nebo procházet web a hledat obrázky zdarma pro veřejné použití. Pravdou však je, že s výjimkou obrázků Public Domain a některých (pouze některých) obrázků Creative Commons je většina obrázků na těchto webech také chráněna autorskými právy a neověřuje, zda jsou nastavená uživatelská oprávnění v pořádku. Shrnutí: můžete porušit autorská práva a dostat se do právních problémů. Zde se dozvíte, proč je použití bezplatných fotografií ve vašem blogu nebo na webu tak špatný nápad.

Když autoři nahrají své obrázky do agentury pro zobrazování obrázků, dávají agentuře výslovný souhlas s licencí (platí je a snižuje provizi). Agentury navíc vždy revidují každý obrázek, aby se ujistily, že jsou všechna povolení správná a obrázek lze bezpečně používat.

Licencování

Když kupujete obrázek na fotobance, kupujete si pouze licenci k použití obrázku pouze určitými povolenými způsoby. Nezískáváte vlastnictví k obrázku. Autor ji stále vlastní, pouze platíte za právo ji používat. Zde se dozvíte více o tom, jak fungují autorská práva a licence.

Existují různé typy licenčních smluv k obrázkům, ale nejběžnější jsou Royalty Free a Rights Managed (spravované právy).

  • Royalty Free je nejoblíbenější model licencování, protože je nejdostupnější a nejflexibilnější. Je důležité vědět, že obrázky Royalty Free NEZNAMENÁ ZDARMA. Za licenci musíte stále platit. Název odkazuje na skutečnost, že se jedná o model licence s jednorázovým poplatkem: jakmile zaplatíte, můžete obrázek použít, aniž byste museli platit další licenční poplatky.

Tato licence vám poskytuje několik nevýhradních práv na užívání pro komerční i redakční účely bez časového omezení. Jakmile zaplatíte za licenci, můžete obrázek použít navždy, v tolika projektech, kolik chcete, a tak dlouho, jak chcete, vždy v rámci přijatých podmínek.

  • Rights Managed je licence přizpůsobená pro konkrétní použití: pokrývá pouze jeden případ použití a je mimo jiné omezena časem, geografickým umístěním, velikostí publika, reprodukcí / kopírováním. Hlavní výhodou této licence je, že vám umožňuje získat větší užívací práva pro velké komerční využití (jako jsou mainstreamová média nebo velké marketingové kampaně) a která může zahrnovat výlučná užívací práva – můžete získat právo být jedinou osobou, která používá konkrétní obrázek, po dobu platnosti vaší licence.

Některá použití nejsou u licence Standard Royalty Free povolena, ale jsou zahrnuta ve verzi rozšířené licence, která má vyšší cenu.

Pokud vás zajímá, jaká licence je lepší pro vaše konkrétní potřeby, podívejte se na naši komplexní srovnávací příručku pro typy licencí Royalty Free a Rights Managed.

Hlavní myšlenkou je, že každá agentura pro zobrazování skladových fotek nastavuje své vlastní licenční podmínky v rámci těchto dvou typů licencí. Přizpůsobují licenci svým vlastním kritériím, proto se práva a omezení mohou u jednotlivých agentur lišit.

Je velmi důležité, abyste si před použitím obrázku pozorně přečetli licenční smlouvu, abyste se ujistili, že vaše použití je povoleno jejich podmínkami.

Model Releases a komerční využití

Aby obrázek zobrazující lidi mohl být používán s komerčními úmysly, je nutné, aby lidé, kteří se objeví na obrázku, podepsali právní povolení vyjadřující svůj souhlas s tím, aby byla jejich podoba zobrazena a použita pro komerční účely. Takové zákonné povolení se nazývá dokument „model release“(souhlas modelu) (seznam aplikací pro model release najdete zde).

Totéž platí pro soukromé vlastnictví – majetky, loga ochranných známek nebo design produktu atd.: Chcete-li použít obrázek, který je zahrnuje komerčně, potřebujete, aby vlastník podepsal „property release“ (uvolnění vlastnictví) dokument uvádějící, že souhlasí s tím, že je majetek zobrazený a používaný ke komerčním účelům.

To je velmi důležité pro zajištění legálně bezpečného použití obrázků. Kontrolní tým agentur pro zobrazování obrázků pečlivě uvolňuje a zaručuje vám, že všechny obrázky dostupné pro komerční použití byly zkontrolovány k vydání.

Redakční obrázky

Pokud souhlasy nejsou na místě nebo je nelze seřadit, obrázky zobrazující lidi se prodávají pouze pro redakční použití. To znamená, že je můžete použít pouze k doprovodu nebo ilustraci zajímavého tématu, zábavy nebo veřejného zájmu, ale nikoli za účelem zisku. Další informace o licenci pro redakční použití naleznete zde.

Nejběžnější redakční snímky jsou snímky celebrit a renomovaných osobností, celosvětově zajímavé události, velké davy atd.

Je důležité si uvědomit, že komerční obrázky lze použít pro komerční i redakční projekty, ale redakční obrázky lze použít pouze pro redakční účely.

Kvalita obrázku

Skladové obrázky jsou k dispozici v různých velikostech a rozlišeních, ale je důležité si uvědomit, že jsou vysoce kvalitní.

Najdete je v čemkoli od malého webového rozlišení až po velké soubory s vysokým rozlišením. Ať už jsou požadavky vašeho projektu jakékoli, je velmi pravděpodobné, že najdete obrázek, který vyhovuje vašim potřebám.

back to menu ↑

Posuňte své projekty pomocí fotobankových fotek

Jak vidíte, obrázky z fotobanky jsou skvělý způsob, jak přidat vizuální přitažlivost svým komerčním, redakčním a osobním projektům za velmi nízkou cenu.

Ve světě, který je každý den vizuálnější, je posílení poutavé síly vaší práce jedním z hlavních faktorů úspěchu ve vašem úsilí.

Takže neváhejte a začněte licencovat přesvědčivé, vysoce kvalitní a levné skladové obrázky již dnes!

Jsem vydavatel a podnikatel v oblasti produktů na fotobankách, zaměřuji se na poskytování informací a řešení pro kupující, přispěvovatele a agentury s cílem přispět k růstu a rozvoji tohoto odvětví.Já jsem zakladatelem a redaktorem Stock Photo Press, jedné z největších sítí on-line časopisů v tomto odvětví a zakladatel Microstock Expo, jediná konference věnovaná segmentu microstock.Proto jsem vytvořil několik softwarových řešení v stock photography, jako PixelRockstar a WordPress Plugin.Jsem vracejícím se řečníkem na fotografické scéně Photokina a průmyslovým poradcem společnosti StockPhotoInsight. Jsem vášnivý v oblasti technologií, marketingu a vizuálních snímků.

Rádi se dovíme, co si o tom myslíte vy.

Leave a reply

Fotobanka
Logo