Kompletní průvodce pravidly pro používání stock fotografií

Při prvním nákupu stock fotografií se často objevuje mnoho otázek. Možná si nejste úplně jisti, jak používat fotografie legálně a eticky, nebo chcete poradit svému týmu, studentům či kolegům, jak správně používat fotografie z fotobanky.

Pokud se snažíte porozumět právním pravidlům pro použití stockových fotografií pro váš projekt nebo jste zahlceni informacemi o právních a etických důsledcích použití stockových snímků, tento průvodce vám poradí. Chcete jen vědět, co znamená „royalty-free“? Pak skočte rovnou sem.

Pokud se chcete naučit pravidla pro používání fotografií z fotobanek, abyste je mohli využít ve svém podnikání, náš seznam se 102 odbornými tipy pro tvorbu vizuálního obsahu si určitě přečtěte!

Skvělým nástrojem pro tvorbu úžasných webových stránek a vysoce konvertibilních vstupních stránek je Brizy, uživatelsky přívětivý nástroj pro tvorbu webových stránek pro WordPress, který vám umožní navrhnout web v reálném čase a bez zbytečného rozruchu. Stačí vybrat bloky, přetáhnout prvky, přizpůsobit obsah několika kliknutími sem a tam a je hotovo! 
Brizy je velmi intuitivní nástroj pro návrh, obsahuje krásné předpřipravené návrhy, které si můžete přizpůsobit, a nejlepší je, že obsahuje super užitečné funkce, jako jsou posuvníky, formuláře a karty, a to zdarma
Nyní můžete získat celou sadu návrhů s více než 250 bloky, a to zcela zdarma!

Na Googlu můžete snadno přistupovat k milionům fotografií a videí a stahovat je. Ale stejně jako v mnoha jiných věcech v životě byla zavedena pravidla pro kontrolu získávání obsahu.

Porušení autorských práv je závažná záležitost, která vás může přijít na pěkný balík peněz a která může poškodit vaši firmu, nebo ještě hůře vaši pověst. Pokud jde o používání fotografií online, je nutné používat obrázky bez autorských práv a být si plně vědom všech požadavků na uvedení autorství.

V tomto průvodci, od Fotobanka.cz jsme shromáždili všechny informace, které byste měli vědět o autorských právech a licencích na skladové fotografie. Probereme také pravidla pro používání stock fotografií, jak se chránit, jak a kdy uvádět údaje a několik tipů pro používání stock fotografií – tak čtěte dál!

Potřeba vysoce kvalitních snímků

Pokud jste si toho ještě nevšimli, žijeme ve stále vizuálnějším světě. Ať už online nebo offline, po kvalitních fotografiích a ilustracích je vysoká poptávka. Platí to zejména v online a tištěném marketingu, kde jsou kvalitní fotografie nezbytnou součástí efektivní marketingové kampaně. Jsou téměř stejně důležité jako výběr správných barevných kombinací pro identitu vaší značky.

Dnešní firmy vyžadují vizuální obsah na svých webových stránkách, e-mailových kampaních, blozích a profilech na sociálních sítích. V článku „42 Visual Content Marketing Statistics You Should Know in 2017„, který zveřejnila společnost HubSpot, najdete několik zajímavých statistik, které byste měli znát:

  • Po třech dnech si lidé pravděpodobně zapamatují pouze 10 % informací, které slyšeli. Pokud je však informace spojena s obrázkem, mohou si lidé zapamatovat až 65 %.
  • S textem a ilustracemi si lidé vedou o 323 % lépe než při sledování pokynů bez ilustrací.
  • U příspěvků na Facebooku s obrázky je pozorováno 2,3x vyšší zapojení.
  • Na Twitteru je pravděpodobné, že tweety s obrázky získají o 150 % více retweetů.

Proč používat fotobankové fotografie?

Pokud spravujete firmu, blog nebo jste grafický designér, student designu či influencer na sociálních sítích, můžete mít z používání stock fotografií velký užitek. Také tvůrcům webových stránek a vývojářům mobilních aplikací může dostupnost a široký výběr stock fotografií výrazně pomoci vylepšit váš projekt.

Existuje nepřeberné množství vysoce kvalitních stock fotografií, které můžete použít k vytvoření úžasného obsahu pro své marketingové kampaně, poutavé vstupní stránky nebo dokonce pro svůj e-shop.

Stock fotografie obecně je archiv hotových fotografií, které lze komerčně licencovat. Získání online snímků od stock fotografické agentury je jedním z nejlepších způsobů, jak legálně použít fotografie pro svůj projekt. Tím spíše, když mají velký potenciál být vysoce konvertibilními snímky.

V případě stock fotografie se obvykle jedná o dva účastníky: spotřebitele a fotografa. Vy (spotřebitel) si snímky prohlížíte a stahujete, zatímco fotograf (tvůrce snímků) je předkládá a dostává zaplaceno určité procento, jakmile jsou jeho fotografie licencovány a staženy. Fotografické agentury obvykle fungují na základě předplatného nebo kreditního systému.

Poškodí použití stock fotografií image mé značky?

Používání fotografií z fotobanek nepoškodí image vaší značky, pokud vám to bude vyhovovat. Při použití stock fotografií je důležité si uvědomit, že obrázek by měl odpovídat vašemu obsahu a měl by být relevantní pro vaši firmu nebo oslovit vaši cílovou skupinu.

Mějte také na paměti, že ať už používáte bezplatné nebo placené royalty-free stock fotografie, je nutné zkontrolovat jejich legálnost. Zkontrolujte doložky o použití, oprávnění k obrázkům a kritéria úprav. Měli byste se také podívat, zda je třeba uvést autorství. (Více o nich se dozvíte níže)

Právní důsledky

Kdykoli použijete něco, co jste nevytvořili, měli byste si pečlivě ověřit, zda neporušujete autorská práva nebo jiná zákonná práva. Při používání nebo nákupu stockových fotografií je důležité důkladně si přečíst a pochopit všechny licenční podmínky a smlouvy.

Abyste se vy nebo váš klient vyhnuli nákladným právním sporům, je nutné porozumět autorským právům k obrázkům, podmínkám licencování stock fotografií a pravidlům jejich používání. Ačkoli jsou autorské právo a licenční smlouvy poněkud složité, rozpoznání základních prvků a podmínek vám výrazně pomůže lépe se rozhodnout.

Důsledkem neopatrného používání neautorizovaných obrázků může být soudní řízení pro porušení autorských práv. Případy nezákonného použití mají obvykle za následek zaplacení obrovských částek na odškodném.

Dokonalým příkladem je Gigi Hadid, kterou zažalovala fotografická agentura za to, že zveřejnila svou fotografii pořízenou fotografem během focení. Případ se dostal až k Nejvyššímu soudu, Hadidová nakonec spor vyhrála na základě ustanovení o spravedlivém použití (viz níže).

Dalším možným důsledkem je, že vám vlastník nebo tvůrce obrázku může zaslat žádost o stažení podle zákona DMCA (Digital Millennium Copyright Act), vystavit vám fakturu, požadovat platbu a/nebo uvedení autorství. Pokud jejich požadavku nevyhovíte, bude následovat příkaz k zastavení činnosti, který může vyústit v žalobu.

To by se nemělo brát na lehkou váhu. Zvláště nyní, kdy mohou fotografové nebo tvůrci snímků pomocí online nástrojů snadno vypátrat pachatele. A bez ohledu na záměr je neoprávněné použití snímků – použitých online nebo offline – považováno za krádež snímku.

Takové případy mohou být nepříjemné a finančně škodlivé. Mohou také poškodit pověst vaší značky. Proto je nejlepší znát licenční pravidla a vybírat buď obrázky bez nároku na honorář, nebo si nejprve vyžádat svolení od tvůrce obrázku.

Proč byste neměli používat obrázky ze služby Google

Není bezpečné používat pouze obrázky nalezené ve službě Google. Je to proto, že Google nevlastní autorská práva a obrázky indexuje pouze pod ochranou pravidel Fair Use. Google tedy nemá pravomoc povolit použití obrázků. To může legálně povolit pouze fotograf nebo tvůrce obrázku.

Porozumění autorským právům, jejich omezením a pravidlům používání

  • Autorská práva
    Zákonné právo, které poskytuje tvůrci původního díla výhradní právo kontrolovat jeho užití, prodej, šíření a rozmnožování, se nazývá autorské právo. Vztahuje se na všechny druhy tvůrčí práce a umožňuje tvůrci chránit své dílo a také z něj získávat příjmy.
Pokud je tedy fotografie chráněna autorskými právy, musíte před jejím legálním použitím získat potřebné povolení od jejího autora. To je důvod, proč byste měli být opatrní při stahování a používání obrázků nalezených online, zejména na stránkách s obrázky zdarma, jako jsou Unsplash, Pexels nebo Pixabay.
  • Co když tam není žádná poznámka autorských práv?
    Jedním z častých omylů je, že pokud na obrázku není žádná poznámka nebo nápis o autorských právech, znamená to, že je ve veřejné doméně. Je třeba si uvědomit, že i když na obrázku není žádný viditelný nápis o autorských právech, může být stále pod ochranou autorských práv.
    Pro jistotu se ujistěte, že je na snímku jasně uvedeno, že se jedná o veřejnou doménu, nebo že má snímek licenci Creative Commons.
    Pro jistotu se ujistěte, že je na snímku jasně uvedeno, že se jedná o veřejnou doménu, nebo že má snímek licenci Creative Commons.
  • Creative Commons
    Creative Commons je nezisková organizace, která poskytuje bezplatné a snadno použitelné licence na autorská práva, které dávají veřejnosti povolení sdílet a používat tvůrčí díla se souhlasem jejich autora.
    Tyto podmínky mohou vyžadovat uvedení zdroje nebo mohou stanovit omezení, co můžete dělat nebo jak můžete obrázek použít. Více informací o jejich činnosti najdete na webových stránkách Creative Commons.
  • Omezení a výjimky z autorského práva

    Zákony o autorských právech se v jednotlivých zemích liší, včetně jejich omezení a výjimek. Jedním z hlavních omezení autorských práv je Fair Use.

    Doktrína spravedlivého použití

    Termín „Fair Use“, který pochází z amerického autorského práva, znamená, že krátké výňatky z materiálů chráněných autorským právem mohou být za určitých okolností doslovně citovány pro účely, jako jsou parodie, nové technologie, komentáře, kritika a další transformační použití, a to bez zaplacení nebo implicitního souhlasu držitele autorských práv (tvůrce).

    To je obzvláště důležité při použití fotografií pořízených profesionálním fotografem, zejména v případě, kdy je zamýšlené použití pro komerční účely.

    Jednoduše to znamená, že v rámci spravedlivého užití můžete legálně používat cizí dílo, aniž byste museli žádat o svolení nebo platit autorovi obrázku. Problémem spravedlivého užití je, že je často považováno za příliš obecné a poněkud vágní.

    Při určování, zda něco spadá pod spravedlivé použití, se můžete setkat s častým dilematem. Nejvyšší soud navíc záměrně ponechává otevřený výklad a posuzuje případy porušení autorských práv případ od případu.

    Soudci rozhodují o tom, zda případ spadá pod spravedlivé použití, na základě pěti společných faktorů:

    • Povaha díla chráněného autorským právem
    • Množství a podstatnost části použité s dílem chráněným autorským právem
    • Účel a charakter použití
    • Dopady na potenciální trh nebo hodnotu díla chráněného autorským právem
    • Pokud bylo použití transformační

    Klíčové licenční pojmy a definice

    Abyste plně porozuměli běžným typům licencí, měli byste znát klíčové licenční podmínky pro stock snímky. Níže jsou uvedeny běžné termíny a jejich definice:

    Seat license (licence k počtu míst)

    Licence na místo označuje počet osob, které mají v daném okamžiku právo přístupu k fotografii a jejího použití. V případě jednosedadlové licence umožňuje stažení a použití snímku pouze jedné osobě. Zatímco u vícemístné licence umožňuje stažení a použití snímku určitému počtu osob, obvykle přibližně 3 až 5 osobám.

    Koncový uživatel / koncový produkt

    Koncový uživatel označuje subjekt nebo poslední osobu (osoby), které je fotografie určena. Zatímco konečný produkt je místo, kde se snímek nakonec objeví.

    Jednotlivá a vícenásobná aplikace

    V jedné aplikaci je pouze jeden koncový uživatel a jeden koncový produkt. Naproti tomu ve vícenásobné aplikaci je více koncových uživatelů, ale pouze jeden koncový produkt.

    Více domén a více klientů

    V případě multidomény existuje pouze jeden klient, ale více koncových produktů. Zatímco u vícenásobných klientů nejsou stanovena žádná omezení klientů, pokud tedy příslušné záměry nejsou v rozporu s ostatními licenčními podmínkami.

    Redakční a komerční použití

    Licence pro redakční použití umožňuje použít obrázek pouze pro ilustraci v článku, nikoli pro prodej. Naopak v případě licence pro komerční použití se obrázek používá k prodeji.

    Dva běžné typy licencí, které nabízejí agentury pro fotobankové snímky

    Níže jsou uvedeny dva nejběžnější typy licencí, které nabízejí agentury pro skladové snímky.

    1. Royalty-free licence

    Royalty-free (RF) vám poskytuje základní právo na opakované použití obrázku bez dalších nákladů při nákupu (jednorázová platba). Vy (nebo koncový uživatel) si můžete zakoupit potřebnou velikost fotografie a používat ji libovolně často pro povolená použití definovaná v licenční smlouvě. RF licence k obrázkům obvykle poskytují jednomu koncovému uživateli 1-10 licencí na jedno místo.

    Tento typ licence je levný, ale nevýhradní. Některé webové stránky s obrázky tvrdí, že nabízejí obrázky s Royalty- free licencí, ale ukládají několik omezení, pokud jde o to, jak a co můžete s obrázkem dělat. Proto je velmi důležité zakoupit skutečný royalty-free obrázek nebo si nejprve zkontrolovat licenční smlouvu.

    Hlavní vlastnosti obrázků Royalty-Free

    Právo na použití stockové fotografie – ať už s licencí RF nebo RM – neznamená převod autorských práv. Autor snímku je stále vlastníkem fotografie. Vy (kupující) máte pouze právo fotografie používat.

    Na obrázky licencované RF se proto vztahují zvláštní práva a omezení. Každá stock fotografická agentura má své licenční podmínky. Proto je důležité si smlouvu přečíst. Níže jsou uvedeny její nejčastější rysy:

    • Nepřenosné – pouze kupující má zákonné právo je používat. Nelze ji sdílet, darovat ani dále prodávat.
    • Nevýhradní – obrázky RF může používat tolik lidí, kolik si zakoupilo licenci.
    • Celosvětově – s fotografiemi RF není spojeno žádné geografické omezení (pokud není uvedeno v licenční smlouvě).
    • Trvale – s fotografiemi RF není spojeno žádné časové omezení (pokud není uvedeno v licenční smlouvě).
    • Vícenásobné použití – umožňuje vícenásobné použití obrázku, ať už jde o tisk, digitální nebo jiné metody.

    Existují také dva různé typy licencí na obrázky RF:

    1) Redakční licence RF – s touto licencí můžete obrázek použít pouze pro redakční účely. Komerční použití je zakázáno.

    2) Komerční licence RF – s touto licencí můžete obrázek použít k jakémukoli komerčnímu účelu. V závislosti na agentuře je však náklad reprodukce obvykle omezen na 500 000 kopií. Můžete si zakoupit rozšířenou licenci RF, která vám poskytne další práva na neomezenou reprodukci, použití obrázku v produktech pro další prodej a žádné omezení distribuce multimédií.

    Omezení používání obrázků s Royalty- free licencí

    Následují základní omezení pro obrázky RF. Je důležité si tato omezení uvědomit, zejména pokud hodláte obrázek začlenit do brandingu webových stránek nebo loga. Každá agentura má právo přidat nebo odebrat omezení použití RF obrázků, proto je třeba si přečíst podmínky.

    • Obrázek (jako celek) nelze použít jako součást ochranné známky nebo loga.
    • Obrázek nelze sdílet, darovat ani předat třetí straně.
    • Obrázek by měl být součástí uceleného návrhu, jeho další prodej nebo šíření je zakázáno.
    • Obrázek nesmí být použit hanlivým způsobem, který by mohl mít negativní konotaci na obsah obrázku (osoby, vlastnosti).
    • Obrázek nesmí být použit k morálně sporným účelům, jako je pornografický obsah nebo obsah pro dospělé.
    • Osoby a vlastnosti na obrázku nesmí být použity tak, aby to vypadalo, že přímo podporují výrobek nebo službu.

    Pokud jste grafický designér, můžete obrázky RF použít v návrzích, které budete prodávat klientům, a poskytnout jim obrázky, které jsou upraveny a vloženy do vašeho návrhu. Jak bylo uvedeno výše, obrázky RF nemůžete dále prodávat v nezměněné podobě.

    Ceny: Snímky bez poplatků za autorská práva patří k cenově nejdostupnějším možnostem v oblasti stock fotografie. Pokud však stále nemůžete pokrýt jejich cenu, můžete využít některý z těchto způsobů úžasné bezplatné testovací verze z tohoto seznamu!

    2. Licence k obrázkům se spravovanými právyRights-Managed

    Rights-Managed (RM) je typ licence na stockové snímky, kde se cena snímku vypočítává na základě:

    • jak často obrázek používáte
    • velikost, umístění a zeměpisné oblasti zobrazení obrázku
    • médium a doba používání
    • kolik diváků obrázek potenciálně uvidí

    Tento typ licence je exkluzivní, drahý, vyprší a má nejvíce omezení. Licence na obrázky RM umožňují zakoupení obrázku pouze jedné osobě, která má výhradní právo na jeho použití. Měli byste si pozorně přečíst licenční smlouvu, abyste se vyhnuli použití v rozporu s právem nebo vypršení práv.

    Případ použití – pro koho by to mohlo být relevantní

    Atributy: jak a kdy označit fotku

    Obvykle se atributy často nacházejí u redakčního použití obrázku. Bez ohledu na typ licence (Royalty-Free nebo Rights-Managed) není uvedení autorských práv u fotografie právně vyžadováno, pokud není v licenční smlouvě uvedeno jinak. Uvádění údajů o fotografii je etické, a proto je dobrým zvykem.

    Etické otázky

    Kromě právních důsledků má používání stockových snímků také určité etické aspekty, které je třeba zvážit. Použití cizí fotografie je neetické, protože se jedná o formu krádeže, stejně jako prodej fotografií chráněných autorskými právy a jejich vydávání za vlastní.

    To je obzvláště důležité v souvislosti s množstvím bezplatných snímků od amatérských i profesionálních fotografů, které jsou k dispozici na stránkách jako Unsplash a Burst. Nejsou to však jediné etické problémy, které stojí za diskusi. 

    Používání stock fotografií k podpoře zapojení uživatelů

    Na základě statistik, podle kterých lidi více přitahují online příspěvky s vizuálním obsahem, používá stále více organizací k podpoře zapojení do komunikace fotografie z fotobanek. Problémem je, že některé používané stock snímky jsou obecné a nemají s příběhem nic společného.

    To platí zejména pro blogy, které využívají dramatické stock fotografie pro účely „click-bait“, které mají upoutat pozornost online uživatelů. Výběr správného obrázku může být časově náročný úkol, ale vyplatí se, když se zapojíte do komunikace s ideální cílovou skupinou.

    Další neetickou praktikou, která se používá pro zvýšení návštěvnosti, je vytváření velkých online galerií. Tyto galerie obvykle obsahují fotografie, které nemají příběh. Obvykle se nahrávají pouze za účelem zvýšení angažovanosti a generování většího počtu kliknutí.

    Chraňte se

    Probereme několik pravidel, která je nutné dodržovat při používání stockových obrázků. Ta vám pomohou ochránit se před případnými problémy spojenými se stockovými obrázky. Čtěte dále a získejte tipy, které vám pomohou zajistit legální a etické použití obrázku.

    1. Ačkoli některé webové stránky se stock snímky nabízejí snímky RF zdarma, je stále moudřejší a bezpečnější kupovat licencované snímky RF a RM.
    2. Ujistěte se, že kupujete nebo stahujete snímky pouze od renomovaných stock fotografických agentur, jako je náš obchod Stock Photo Secrets Shop, Photocase, Shutterstock, iStock a Adobe Stock. Podívejte se na další seznam důvěryhodných stock fotografických agentur od Fotobanka.cz a využijte speciální nabídky pro naše čtenáře.
    3. Vždy si přečtěte licenční pokyny pro použití obrázků a pečlivě je dodržujte.
    4. Vytvořte správné atributy, zejména pokud obrázek používáte pro redakční účely. V závislosti na licenci nejsou atributy zákonem vyžadovány, ale je to dobrý postup. Pokud si nejste jisti, jak správné atributy vytvořit, použijte přístup Creative Commons TASL (Title, Author, Source, License).
    5. Pokud zjistíte porušení pravidel používání, okamžitě je napravte. Pokud vás držitel autorských práv požádá o stažení obrázku, okamžitě tak učiňte.
    6. Měli byste si stáhnout správnou velikost obrázku podle svých potřeb.
    7. Vyhledávejte a používejte pouze obrázky, které vyhovují vašim potřebám nebo vaší značce.
    8. Nepoužívejte zastaralé a obecné obrázky a sledujte nejnovější fotografické trendy.
    9. Pokud chcete se svými fotografiemi získat nějakou reakci na sociálních sítích a na Instagramu, používejte autentické fotografie, které nejsou stock fotografiemi.

    Doporučené postupy

    A nyní, když jsme si řekli vše, co musíte vědět o pravidlech používání fotografií, přinášíme několik bonusových tipů pro jejich používání. Další informace naleznete v našem archivu na téma Licencování stock fotografií.

    Tyto osvědčené postupy vám pomohou vylepšit váš projekt a vyhnout se nesprávnému použití fotografií z fotobanek.

    • Používejte vysoce kvalitní obrázky, vyhněte se rozmazaným nebo špatně vyfotografovaným snímkům.
    • Používejte obrázky, které jsou relevantní pro váš obsah, zapadají do vašeho příběhu a vypovídají o něm nebo se hodí k vaší značce.
    • V případě potřeby obrázek upravte, ale nikdy tento proces příliš nekomplikujte.
    • Používejte obrázky, které se vztahují k vaší cílové skupině.

    Hlavní poznatky

    Nedbalé použití cizí práce vás může dostat do problémů, a to jak z právního, tak etického hlediska. Při používání obrázků z fotobanky je nejlepší znát úskalí autorského práva. Doktrína Fair Use je poněkud nejednoznačná, takže je důležité být obezřetný.

    Stahujte obrázky pouze z renomovaných stránek se stock fotografiemi. Před zakoupením licence k obrázkům Royalty-Free nebo Rights-Managed se seznamte s potřebami svými nebo svých klientů, protože mají různé vlastnosti a omezení. A konečně, používejte skladové snímky, které jsou relevantní pro váš obsah.

    Výběr správné stock fotografie není snadný úkol, zejména při hledání vizuálního obsahu pro práci s klienty. Pokud si před zahájením hledání dáte obzvlášť záležet na výběru z legálně a eticky založených stockových agentur, ušetříte si z dlouhodobého hlediska spoustu zbytečných bolestí hlavy. Chceme vás slyšet, tak si pojďme popovídat v komentářích.

    Amos

    Amos

    Jsem vydavatel a podnikatel v oblasti produktů na fotobankách, zaměřuji se na poskytování informací a řešení pro kupující, přispěvovatele a agentury s cílem přispět k růstu a rozvoji tohoto odvětví.Já jsem zakladatelem a redaktorem Stock Photo Press, jedné z největších sítí on-line časopisů v tomto odvětví a zakladatel Microstock Expo, jediná konference věnovaná segmentu microstock.Proto jsem vytvořil několik softwarových řešení v stock photography, jako PixelRockstar a WordPress Plugin.Jsem vracejícím se řečníkem na fotografické scéně Photokina a průmyslovým poradcem společnosti StockPhotoInsight. Jsem vášnivý v oblasti technologií, marketingu a vizuálních snímků.

    Rádi se dovíme, co si o tom myslíte vy.

    Leave a reply

    Fotobanka
    Logo