Jedním z nejvyhledávanějších žánrů v oblasti stock photography je žánr životního stylu, což jsou v zásadě fotografie lidí. Žánr, který by neexistoval bez modelů, lidí pózujících pro fotografie a souhlasících s používáním jejich podoby ostatními. Jsou podstatou obrázků životního stylu ve více než jednom směru.
Někteří z nich – a jejich snímky – se stali tak populárními, zejména v dnešní internetové kultuře, že jejich tváře jsou součástí naší každodenní krajiny. Na rozdíl od mnoha jiných oborů je však v případě modelů a modelek na stock fotografiích běžné, že jejich tváře poznáme, ale jejich jména nikoli.
Dnes si povíme o nejlepších světových fotomodelech/kách, jak získaly svou slávu, jak s ní žijí a proč jsou jejich snímky jedny z nejdokonalejších fotografií pro marketing a vizuální obsah, které můžete najít.
Modeling pro stock fotografie a jeho skutečný význam
Všichni víme, co obecně znamená být modelem pro fotografování: pózujete fotografovi, který zachytí vaši podobu na fotografiích, a tyto fotografie se pak používají k různým účelům. Málokdo si však plně uvědomuje, jak je to všechno právně ošetřeno.
Konkrétně každá osoba, která pózuje pro fotografie, jež budou použity jinými osobami, musí podepsat právní dokument známý jako Model Release, v němž vyjadřuje svůj souhlas s použitím své podobizny určitým způsobem.
Pokud jde o stock fotografie, ani fotograf, ani modelka neví, kdo a jak je nakonec použije. Vědí jen, že to bude pro nějaký komerční účel, takže modelky, které podepíší souhlas, tak činí v jistém smyslu “naslepo”, aniž by věděly, kde se jejich tvář nakonec objeví a zda vůbec bude použita.
Stejně tak je pravděpodobné, že dostanou zaplaceno za práci na focení, ale nedostanou žádný honorář, pokud se snímky s jejich podobiznou stanou populárními a dobře se prodávají. Na rozdíl od toho, co by se stalo, kdyby si je najaly firmy nebo přímo marketingoví kreativci, aby se stali “tváří” určitého výrobku nebo značky.
Nejlepší světové fotomodelky/ové naší doby
Tyto slavné fotomodelky a fotomodelové nemohly svou slávu předvídat a stále většinou nemohou ovlivnit, jak jsou jejich snímky používány. Všechny na svou popularitu reagovaly různě a některé z nich skutečně dokázaly svůj podivný status celebrity proměnit v příležitost, která jim přinesla zisk.
Jste připraveni se s nimi seznámit?
Rebecca Ariane Givens – Nejvíce přeexponovaná dívka
Další snímky s ní najdete zde na Shutterstocku nebo zde na iStocku.
Museli by jste být velmi nevšímaví k světu – a k obrazům – kolem vás, aby vám její tvář nic neříkala. V posledních několika letech zdobí tvář Rebeccy Ariene Givenové, přesněji řečeno její zářivý úsměv a velmi výrazné oči, nejrůznější reklamy a články na blogu. Značky ze všech koutů světa, od gigantů jako Google Adwords až po skromné regionální potravinářské firmy, využívaly její podobiznu k propagaci svých služeb.
Odhalení bylo tak intenzivní, že se z ní stala samostatná celebrita, která má stránky na Tumblru, Reddit threads, na KnowYourMeme a videa na YouTube (jako je tato píseň), která jsou jí věnována a obsahují kompilace obrázků a/nebo grafiky s její účastí, které v podstatě ukazují, že dělá všechny možné činnosti a prožívá všechny lidské emoce, které známe. Existuje mnoho fanouškovských stránek, jako je tato, také zde na Facebooku.
Givensová je modelka a je zajímavé, že tyto snímky, které se objevují na webu, jsou výsledkem společného projektu s jejím přítelem fotografem a ona se vlastně podílí na celém procesu výroby. Vytvářejí v průměru 200 nových snímků měsíčně, což také vysvětluje obrovské množství jejích fotografií, které jsou k dispozici k licencování na velkých prodejních místech, jako jsou Shutterstock a iStock.
To ale není všechno. Přestože je Ariane prezentována jako podnikatelka, cestovatelka s batohem na zádech nebo studentka prvního ročníku vysoké školy, ve skutečnosti je blogerkou a spisovatelkou v oblasti krásy a zdraví a také zdravotní trenérkou. A ano, její tvář také zdobí její vlastní blogovou stránku The Radiant Peach.
Zajímá vás, kolik jejích snímků se používá v reklamě? Podívejte se na krátké video sestavené ze stovek reklam, ve kterých vystupuje:
Celkově se zdá, že Givensová má rozhodně dobrý přehled o obchodních příležitostech, které se odvíjejí od její popularity ve stock fotografiích, a je dobrým příkladem pozitivních výsledků pózování pro stock fotografie. Nyní se seznamte s některými z nejznámějších modelek pro stock fotografie!
Adriana Rodríguez – top modelka na obou stranách objektivu
Porfolio AndreseR na iStocku, kde je exkluzivní.
Zářivý úsměv Adriany Rodríguez určitě poznáte, protože se objevuje v reklamách a grafických návrzích po celém světě. Není divu, protože je pravidelnou modelkou na snímcích pořízených jejím bratrem, známým stock fotografem Andresem Rodríguezem – neboli andresrem, pokud se řídíte jeho značkou stock imagery -, který své vysoce kvalitní fotografie prodává exkluzivně na Getty Images a istock.
Na Adrianě narozené v Kolumbii je skvělé to, že se díky svému ultrakomerčnímu vzhledu opakovaně objevuje nejen na Andresových fotografiích. Je silně zapojena do produkční stránky věci, působí jako obchodní manažerka a druhá fotografka v mnoha jejich foceních. Podívejte se na Andresovu fanouškovskou stránku na Facebooku a zde na Instagramu, kde můžete sledovat jeho práci.
Oba sourozenci Rodríguezovi jsou aktivní na sociálních sítích, jako je Instagram, kde sdílejí krásné fotografie ze svých cest po světě, cenné postřehy o fotografické tvorbě a nejnovější snímky, které mají k dispozici pro licencování na stránkách s fotografiemi. Na svém vlastním profilu na Insta Adriana čas od času sdílí zábavné selfie, na kterých pózuje vedle reklam, v nichž vystupuje – nebo dobře, v nichž jsou fotografie, pro které pózuje.
Není těžké vidět, že se jedná o modelku, která je silně spjata s odvětvím stock fotografie, že si užívá odhalení, která přichází s její popularitou, a vede velmi bohatou a plodnou kariéru.
Jennifer Kind – Dívka všude
Jennifer Kind byla v roce 1996 začínající herečkou, když se jednorázově vyfotila jako modelka. Většinou pózovala jako studentka v prostředí připomínajícím kampus. A hochu, její snímky se staly populárními! Na úsvitu masového přístupu k internetu se tvář Jennifer používala všude, od reklam a výzdoby obchodů až po brožury a učebnice a všechno mezi tím.
Ve skutečnosti je modelkou v kontroverzním marketingovém faux-pas společností Dell a Gateway z roku 2004, kdy obě konkurenční společnosti použily ve svých reklamách stockové obrázky s Kindovou. Její obraz byl natolik rozšířen v reklamní a vydavatelské oblasti, že se toho na počátku roku 2000 chytla média a Kindové se začalo přezdívat “The Everywhere Girl” (Dívka všude). Dnes, téměř 25 let po focení – jediném, kterého se kdy zúčastnila – jsou její snímky stále k dispozici k licencování na stránkách s fotografiemi a stále se používají po celém světě. Je dokonce uvedena v Urban Dictionary.
Přestože se Jennifer cítila trochu rozporuplně kvůli některým způsobům využití jejího obrazu – zejména v souvislosti s citlivými tématy, jako je politika nebo náboženství -, rozhodně považovala toto odhalení za příležitost a snažila se ji využít. Vzala si nálepku “Everywhere Girl” a snažila se z ní udělat značku: blog, fanouškovské stránky na sociálních sítích Facebook, kanál na YouTube a video o jejích zkušenostech s obchodem s fotografiemi a několik rozhovorů pro média tu a tam byly některé z jejích akcí v posledních letech.
I když se dnes zdá, že některé z těchto projektů zůstaly v pozadí, zdá se, že Kindová svou slávu na fotobankách vůbec nazazlívala.
Vtipná poznámka na okraj, její obrázek si stále můžete koupit zde na Getty Images.
Niccolo Massariello – Když se modelování pro stock fotky pokazí
Niccoloův příběh vypadá jako skutečná verze zápletky jedné z prvních epizod populárního sitcomu Přátelé z 90. let – pokud jste jeho fanoušky, určitě si vzpomenete -: pózoval pro několik fotografií, které se měly prodávat na fotobankách, a pak už jen ví, že jeho tvář je všude, ale týká se témat a situací, které mu vůbec nelichotily.
Podle vlastních slov v článku pro časopis Vice, Massariello procházel těžkým obdobím a nabídku kamaráda fotografa, aby mu zapózoval na focení, přijal jako příjemný způsob, jak si zlepšit náladu a zvednout ego, což se mu zpočátku dařilo. Niccolo se pobavil, podepsal model release a šel si vesele po svých.
Zde se můžete podívat na jeho TED Talk, kde vysvětluje, jak to všechno začalo. Skvělé video!
Když fotograf nahrál snímky z focení na (bezplatné) stránky se stock fotografiemi, situace se zhoršila a model mohl litovat, že se focení zúčastnil. Proč to bylo tak špatné? Protože něco v jeho snímku a výrazu tváře vede kreativce v různých koutech světa k tomu, aby fotografie použili v souvislosti s citlivými a nepříliš šťastnými tématy. Ilustroval články o násilných vztazích, různých choulostivých mužských nemocech a zdravotních stavech, nízkorozpočtových sci-fi románech… abychom jmenovali alespoň některé.
Massariello nakonec cítil, že jeho počáteční zvýšení ega z focení bylo zcela oslabeno tím, že různí lidé po celém světě ho považovali za dobrou reprezentaci těchto negativních pojmů, a skutečnost, že si miliony dalších lidí po zhlédnutí reklam, článků a příspěvků na sociálních sítích spojí jeho tvář s těmito pojmy, mu rozhodně nepomohla.
Stojí také za zmínku, že to, že na tomto odhalení nevydělal žádné peníze, bylo také faktorem, který uvedl ve svém článku POV pro Vice, a nejsou známy žádné pokusy z jeho strany, aby se pokusil vydělat na své nečekané popularitě.
Vtipné je, že jeho fotografie si stále můžete koupit zde na Adobe Stock.
Ačkoli se díky svému charakteristickému zamračení a knírku stal dočasnou celebritou v reklamní sféře, lze říci, že Niccollo Massariello se nebavil tím, že se stal top fotomodelem.
Anne Sofie – velmi žádaná tvář
Její nejikoničtější snímky jsou ty, na nichž pózuje jako příjemná agentka call centra: v elegantním saku, s upravenými vlasy, se sluchátky na uších a s jemným, osvěžujícím úsměvem.
Ale zatímco různé záběry z téhož prostředí patří k nejpoužívanějším v mnoha reklamách a příspěvcích po celém světě již několik let, modelka známá jako Anne Sofie pózovala na obrovském množství fotografií, které jsou k dispozici výhradně na portálu iStock. A jsou tak populární, že dokonce vytvořil speciální lightbox s více než 600 snímky, na kterých Sofie vystupuje nebo je obsahuje.
Zdá se, že Annina tvář dokáže prodat cokoli, protože byla zobrazena v nejrůznějších scénářích, od užívání si slunečného dne na pláži s přáteli nebo představování páru na romantických snímcích po boku Jespera Bruuma – dalšího slavného fotomodela – až po seriózní podnikatelku, vědkyni, chirurga a podobně.
O Anna Sofie toho moc nevíme, kromě toho, jak komerčně životaschopný je její obrázek, když má vlastní lightbox ve velké stock fotografické agentuře, jako je iStock, a zpětné vyhledávání obrázků na Googlu nebo zde na Tineye snadno ukáže, jak široce jsou její obrázky používány.
Můžeme tedy s jistotou říci, že internetová expozice z ní udělala velmi vyhledávanou a oblíbenou fotomodelku.
Jesper Bruun – nejstahovanější muž světa
Dánský model a environmentální inženýr Jesper Bruun byl kdysi v roce 2012 v časopise Time jmenován “nejstahovanějším mužem světa”. Bylo to zhruba v době, kdy pózoval pro Yuriho Arkurse (alias Jacoba Wackerhausena), jednoho z nejúspěšnějších stock fotografů vůbec, a jeho pohledná podoba – licencovaná a stažená z iStocku zde – začala zdobit reklamy a billboardy všude, kam se člověk podíval.
Bruun začal s modelováním jako vedlejšák při studiu multimediálního designu a později inženýrství. Zajímavé je, že jako teenager bojoval s váhou a tělesnou vizáží, než se vypracoval do štíhlé a mužné podoby, která ho proslavila po celém světě.
Modeling nebral příliš vážně, dokud neodpověděl na inzerát Yuriho Arkurse – prestižního dánského stock fotografa, který vydělal miliony na mikrostockovém byznysu a mimo jiné založil vlastní stockovou fotografickou firmu Peopleimages – a začal pózovat pro stockové snímky, které se dostaly do knihoven nejlepších webů se stockovými fotografiemi.
Brzy poté se začal objevovat v grafických kampaních a reklamách na vše od pěny na holení po potápění nebo finanční služby. Dokonce sdílel několik tematických focení s Annou Sofie, modelkou, která se proslavila na fotobance a kterou vidíte víše.
Toto přeexponování, jeho označení za nejstahovanějšího muže a důsledky, které to mělo pro marketingový průmysl, vedly k další příležitosti. Jesper se podílel na filmu “Most Downloaded Man” brazilského fotografa Fernanda Martinse, který dokumentuje jeho setkání s Bruunem, při němž hledal odpovědi na otázku, proč mu tento model “krade tolik práce” – nebo stručněji řečeno, proč kreativci dávají přednost stockovým fotografiím Bruuna před vlastními snímky, které vytváří Martins nebo jemu podobní fotografové -. Takový film jen podpořil Jesperovo zviditelnění na internetu a jeho tvář se stala ještě rozpoznatelnější.
Kdysi nejstahovanější muž se stále věnuje modelingu, i když už nějakou dobu ho zastupují modelingové agentury a manažeři, aby si z koláče výdělků za jeho podobiznu ukousli větší kus. Jak tvrdí, cítí se na svou slávu hrdý a považuje ji za úspěch, zároveň vyjádřil touhu po pokoře, která ho vede k tomu, aby nechodil do světa s tím, že je jedním z nejslavnějších fotomodelů.
Zde je zábavné video, které vytvořil brazilský fotograf Fernando Martins poté, co všude viděl Jespera.
Internet, sociální média a efekt přeexponování
Stock fotografie předcházely éře internetu a kreativci je používali v grafickém designu dlouho předtím, než se digitální vizuály pro online použití staly jejich zakázkou číslo jedna. Jak je tedy možné, že všechny top modely stock fotografií vznikaly od konce 90. let a mnohem více v roce 2010?
Za to je zodpovědný web 2.0. Online komunity, sociální média a instant messaging vytvořily nový způsob, jak spolu mohou lidé z celého světa komunikovat prostřednictvím sdílení obsahu, a internet se stal jedním z hlavních médií pro marketing a reklamu.
V důsledku toho byl web zaplaven vizuálními fotografiemi pro různé účely, ostražití internauté začali v těchto reklamách a příspěvcích rozpoznávat tváře, sestavovat je a sdílet své objevy mezi sebou nebo s velkými komunitami – například na Redditu je tomu věnováno mnoho stránek -. Z některých se dokonce staly mimořádně populární memy, což je samo o sobě celý fenomén, o kterém si můžete přečíst více v našem článku o původu oblíbených meme fotek z fotobanky.
Z toho by mělo být zřejmé, proč ve Stock Photo Secrets neustále připomínáme důležitost – a výzvu – být originální a jedinečný při používání stock snímků ve vaší práci: žijeme v přehnaně vizuálním, přehnaně sdíleném, přeexponovaném světě a musíte ho opravdu přivést k tomu, abyste vynikli! Výběr dokonalých fotografií s dokonalými modely je skvělým způsobem, jak toho dosáhnout.
Proč právě oni? Stock fotky a tváře, které miluje každý kreativec
Je to jen náhoda, že si tolik grafiků, marketérů, inzerentů a vydavatelů vybralo obrázky stejných lidí k ilustraci nebo propagaci tak velkého množství produktů, služeb a konceptů?
Nevěříme na náhodu. V těchto konkrétních modelech je něco, co je pro kreativce lákavé, a co je důležitější, co považují za lákavé pro svou cílovou skupinu. Vzhledem k tomu, jak široká jsou témata a náměty, s nimiž pracují, se to rovná tvrzení, že snímky těchto osob by mohly prodat cokoli.
Všimněte si, že všechny mají některé společné rysy:
- Jsou atraktivní, ale takovým tím “dosažitelným” způsobem, jako je dívka/chlap ze sousedství. Díky tomu se lidem zdají jejich obrázky přitažlivé, ale ne zastrašující.
- Vyjadřují se vizuálně a přímočaře. Jejich řeč těla a mimika obličeje snadno vyjadřují emoce – dokonce i v těch příliš upozaděných, staromódních záběrech, na kterých pózují všechny výše uvedené modelky a modelové -, což je činí důvěryhodnými a z předávání sdělení jakékoli grafiky činí mnohem snazší úkol.
- Jsou etnicky nejednoznačné a/nebo inkluzivní, ačkoli většina z nich se stále přiklání ke kavkazské národnosti, tyto modely mají tu zvláštnost, že odpovídají parametrům různých regionálních vzhledů. A některé z nich jsou moderními, přirozenými a autentickými představitelkami jednoho či různých etnik, což znamená, že do snímků vnášejí sociální a kulturní inkluzivitu nenuceným a nanásilným způsobem, což je v dnešním vizuálním světě nesmírně žádoucí
To vše jsou důležité pokyny, které je třeba mít na paměti při výběru skladových obrázků, které chcete použít ve svých návrzích. Ať už sáhnete po některém ze snímků těchto top modelů, nebo se raději pokusíte najít méně známou tvář v katalogu stock fotografické agentury, ujistěte se, že vybíráte svěží tvář, která osloví vaši cílovou skupinu.
Kdo ví, třeba se ve vašich návrzích objeví další hvězda z řad fotomodelů a fotomodelek!